MOBRA - FASCINATIA ANILOR '70

Mobra 50

Motoreta Mobra - fragment de afis publicitar la lansarea ei pe piata.

 

Anii de dinaintea revolutiei din 1989 au reprezentat o perioada in care de confortul unui automobil sau de vitalitatea unei motorete nu se bucurau prea multi romani.

Printre motoretele vremii se numara Mobra, un exemplar aparut pe piata romaneasca in anii `70. Cei mai entuziasmati au fost tinerii, atrasi de modelele est-germane sau cehoslovace, insa destul de costisitoare in comparatie cu exemplarele de pe piata romaneasca.

Marca Mobra a cunoscut patru forme: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra Hoinar si Mini-Mobra.

Motoreta Mobra 50 a fost fabricata incepand cu anul 1971. Motorul era produs de intreprinderea METROM Brasov si era asamblata la fabrica Tohan din Zarnesti. Lasand la o parte suspiciunile privind originalitatea modelului (presupunerea ca e o copie dupa modelul nemtesc Zundapp sau asemanarea cu Honda prin forma de aripa in relief de pe rezervor), trebuie precizat faptul ca este un urmas de marca al modelului Carpati si avea capacitatea de a transporta 2 persoane. Caracteristicile motoretei:

  • Motor: monocilindru in doi timpi;

  • Capacitate cilindrica: 50cmc;

  • Putere: 4 CP;

  • Consum de 2,5l/ 100km;

  • Suspensia: amortizoare hidraulice;

  • Cutie de viteze cu 4 trepte, schimbate cu piciorul;

  • incuietoare la ghidon;

  • Pretul de lansare pe piata (in 1971) : 6.325 de lei, apoi s-a scumpit la 7.800 de lei.

 

Mobra 50 Super s-a dorit a fi varianta imbunatatita, eliminandu-se o serie de elemente similare primului model. Noua motoreta a fost proiectata conform caracteristicilor precedentei, dar cu un design mult mai simplu, deoarece dispar semnalizatoarele de pe furca fata si stopul cu semnalizatoare, insa cu acelasi motor puternic.

Cea de-a treia varianta, Mobra Hoinar, produsa intre 1976 si 1994, este considerata un model 100% autohton. A fost lansata pe piata in 1986, la pretul de 11.000 de lei si era destinata atat transportului in oras cat si pentru drumurile lungi. La noul model a fost eliminat sistemul de racire fortata cu aer a motorului, specific modelului 50 Super. Motorul este un monocilindru in doi timpi cu o capacitate cilindrica de 49,6 cmc, o putere mai mare, 5 CP, si 8200 rot/min. Cu o autonomie de 450 km si o cutie de viteze in 5 trepte comandate (o treapta in plus fata de Mobra 50), Hoinarul atingea peste 70km/ora.

Ultimul model, Mini-Mobra, a fost produs incepand cu 1976 pana la sfarsitul anilor `80. Mini-Mobra reprezinta un model sport, mai simplu decat cel initial iar in 1981 se vindea cu 4.900 de lei.

 

Ultima motoreta, o Mobra Hoinar, s-a vandut in 2004, la sfarsitul lui martie, la pretul de 11,7 milioane de lei.

Lasand la o parte o serie de inconveniente (numar limitat de motorete- motiv pentru care se intocmeau liste de asteptare, motor zgomotos sau paleta cromatica redusa: portocaliu, rosu aprins sau mustar), comentariile ironice sau glumele intrate deja in folclor (,,Moarte sigura cu cobra, dar mai sigura cu Mobra’’), cu certitudine inceputurile `carierei` fiecarui motociclist erau marcate de Mobra.

Desi nivelul de productivitate atingea uneori 3000 de motorete intr-o luna si, de multe ori, se vindeau tot atatea exemplare, dupa aproximativ 40 de ani de activitate, fabrica a fost nevoita sa stopeze productia, intrucat `motorul furnizat de intreprinderea METROM Brasov nu corespundea normativelor europene`, declara Mircea Babes, directorul departamentului de cercetare-proiectare de la Tohan S.A. si, in prezent, la fabrica de la Zarnesti a mai ramas doar un exponat de muzeu.

(Veteran Media -  Irina Haulici )

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Epilog, Retromobil Grand Prix, circuitul AMCKART Zilele Municipiului Targu Mures, 24-26 Iunie Retromobil Grand Prix, Circuitul Amckart Praga - Venetia 2009, o saptamana de vis in Centrul Europei Numar record de "Sageti Argintii" la Goodwood 2009 Week-end plin de evenimente dedicate curselor clasice Targa Rotorua, raliu clasic la Antipozi Cursa vehiculelor istorice de la Le Mans Epilog, Raidul Marii Negre Licitatie de 4,7 milioane de euro la Monaco Raidul Marii Negre Zilele orasului Tg Jiu Ferrari 250 Testarossa 1957 - nou record mondial la o licitatie Ford T Speedster 1912, unicat in Romania Jaguar Mark 1, sedan de lux al anilor 50 Parada cu masini de epoca la Zilele Brasovului 2009 Picnic de epoca la Buftea Classic Days 2009, 1-2 Mai, la Magny-Cours "Primavara Clujului de altadata", o reusita chiar de la prima editie Primavara a adus masini de epoca la Cluj-Napoca VW, modelul Kubelwagen Parada Techno Classica 2009 Retro Parada Primaverii 2009 Automobile de Epoca la Cluj Napoca Fabricat în România: IMS Arnolt Bristol 1954 - vandut cu 125.625.euro la Race Retro Citroen 2CV - expresia unei nevoi Race Retro 2009 - Editie jubilara Aston Martin si Mini Retro Classics Stuttgart Dacia 1100, un Renault 8 autohtonizat Retroîntâlnire la Paris Retrospectiva Ford T Mobra - fascinatia anilor '70 Comoara din garaj... BMW 328 Mille Miglia Mercedes 170V Spyker Logo History Talbot Lago T150 SS Retro parada Toamnei Audi Hungaria Classic 2008 Jurnal de calatorie. Sovata 2008 Taxe de drum pentru Vehiculele Istorice Broscute la Timisoara Oldtimer Show de exceptie la Budapesta Retromobile la TV Raliul Chronoswiss-Audi Hungaria Classic III-a editie a expozitiei Antebelum Parada masinilor de Epoca...Sovata Vehicule Istorice in Showroom !

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer